Rada Programowa 7. RetailTec Congress: nowe kierunki dla przyszłości polskiego handlu - RetailTec Congress

Rada Programowa 7. RetailTec Congress: nowe kierunki dla przyszłości polskiego handlu


10 lipca 2025 roku w formule online odbyło się spotkanie Rady Programowej 7. edycji RetailTec Congress, które zgromadziło przedstawicieli największych firm handlowych oraz ekspertów rynku. Obradom przewodniczyły: Renata Juszkiewicz, Współprzewodnicząca Rady Programowej RetailTec Congress, Prezeska Zarządu POHiD i Wiceprezydent EuroCommerce, oraz Agnieszka Kubera, Współprzewodnicząca Rady Programowej, Prezeska Zarządu Accenture w Polsce.

 

Celem spotkania było wypracowanie obszarów tematycznych oraz wskazanie głównych wyzwań i kierunków rozwoju dla sektora retail, które zostaną zaprezentowane i przedyskutowane podczas 7. RetailTec Congress, planowanego na 13 października 2025 roku w Warszawie.

 

Jednym z najważniejszych zagadnień kongresu stanie się szeroko rozumiana konkurencyjność – przede wszystkim w kontekście presji cyfrowej i technologicznej, które dziś najmocniej kształtują rynek handlu. Uczestnicy Rady podkreślali, że polski retail funkcjonuje w warunkach równoczesnych wyzwań: od transformacji technologicznej, przez regulacje i geopolitykę, po zmiany energetyczne i doświadczenia zakupowe klientów.

 

Istotną częścią debaty były zagadnienia związane z cyfryzacją handlu, automatyzacją procesów i wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Zwrócono uwagę na kluczową rolę AI jako akceleratora transformacji retailu – zarówno w wymiarze operacyjnym (zarządzanie łańcuchem dostaw, analiza danych, prognozowanie), jak i konsumenckim (personalizacja oferty, dynamiczne zarządzanie trafikiem, optymalizacja cen).

 

Rozważano także, kiedy inwestycje w AI przynoszą realny zwrot i które modele wdrożeń są opłacalne. W kontekście niestabilnej przyszłości handlu, dyskutowano o roli cyfrowej infrastruktury sklepów, smart shelfów, etykiet dynamicznych i integracji danych z różnych kanałów.

 

Dyskusje wokół e-commerce koncentrowały się na jego ewolucji w świecie automatyzacji, danych i platform cyfrowych. Zwrócono uwagę na potrzebę rozróżnienia i ochrony „polskiego e-commerce” w kontekście rosnącej dominacji platform azjatyckich. Szczególną rolę przypisano analityce danych, headless commerce i UX jako filarom elastycznego rozwoju sprzedaży online.

 

Eksperci wskazali na transformację tradycyjnych ścieżek zakupowych – konsument coraz częściej kupuje przez social media, live streamy czy chatboty. Zmienia się również definicja kanału sprzedaży – online i offline coraz częściej się przenikają.

 

Szczególną uwagę poświęcono Pokoleniu Z jako siły transformacyjnej handlu. To generacja wychowana w ekosystemie cyfrowym, dla której zakupy są nie tylko transakcją, ale również doświadczeniem społecznym, rozrywką i elementem tożsamości. Rozważano, jak budować lojalność 2.0, mówić językiem TikToka, social commerce i live zakupów, a także jak traktować sprzedaż nie tylko jako usługę, ale jako część życia codziennego młodego konsumenta.

 

W dobie rosnących zagrożeń geopolitycznych i technologicznych, cyberbezpieczeństwo zostało uznane za fundament zaufania do branży. Eksperci dyskutowali o ochronie systemów POS, aplikacji, systemów lojalnościowych i danych klientów, podkreślając konieczność wdrażania nowoczesnych standardów i procedur zarządzania incydentami. Zwrócono także uwagę na potrzebę edukacji pracowników i klientów oraz przygotowania systemów na blackouty i awarie.

 

Wiele miejsca poświęcono przyszłości sprzedaży fizycznej. Rada zgodnie uznała, że sklepy przestają być wyłącznie miejscem transakcji – stają się punktami usługowymi, logistycznymi, energetycznymi i społecznymi. Dyskutowano o roli showroomów, bezobsługowych punktów odbioru, możliwości ładowania aut, integracji z e-commerce oraz nowej definicji formatu sklepu jako infrastruktury krytycznej.

 

W dyskusji o ESG silnie wybrzmiał postulat odejścia od pustych raportów na rzecz rzeczywistych działań transformacyjnych – uczestnicy Rady wskazali, że to koszty nicnierobienia (np. wzrost cen energii, utrata lojalności klientów) stają się dziś najbardziej dotkliwe. Uczestnicy przyjrzeli się również systemowi kaucyjnemu, który ma być pierwszym sprawdzianem gotowości rynku na realne wdrożenia gospodarki o obiegu zamkniętym.

 

Ostatnim tematem spotkania były zmiany na rynku pracy w sektorze retail – zarówno w kontekście wyzwań kadrowych, jak i jakości środowiska pracy. W szczególności poruszono kwestie wellbeingu pracowników oraz efektywności procesów back-office’owych.

 

7.RetailTec Congress, który odbędzie się 13 października 2025 r., będzie odpowiedzią na dynamicznie zmieniające się realia rynku. Rada Programowa zapowiedziała wydarzenie jako przestrzeń do poważnej, eksperckiej rozmowy o przyszłości handlu w Polsce – z perspektywy technologii, konkurencyjności, klienta, danych i odpowiedzialności.

 

Na posiedzeniu Rady Programowej pojawili się m.in.:

  1. Tomasz Waligórski, Dyrektor Operacyjny, Carrefour Polska
  2. Katarzyna Bielecka, Dyrektor Generalny, Sephora Polska
  3. Robert Wawro, Członek Zarządu, Dyrektor Operacyjny Grupa Maspex
  4. Magdalena Brzezińska, Director Corporate Affairs, ESG Grupa Żywiec
  5. Krzysztof Gajewski, Członek Zarządu, E’Leclerc
  6. Anna Gorączka, ESG & Sustainability Group Manager, Allegro
  7. Jacek Palec, Dyrektor Generalny, ZDROWIT
  8. Anna Sapota, Vice President Governmental Affairs Eastern Europe North, Tomra Collection Polska
  9. Jan Starzyk, Członek Zarządu, Auchan Polska
  10. Aleksandra Robaszkiewicz, Head of Corporate Communications & CSR, Lidl Polska
  11. Krzysztof Kośmider, Managing Director, Head of Retail & Fashion Accenture
  12. Małgorzta Ciszecka, Head of Merchants, CEE Visa
  13. Łukasz Turczyński, Senior General Manager, Bolt Food
  14. Urszula Kruczek, dyrektor sprzedaży obszaru Enterprise w T-Mobile Polska

Kongres jest realizowany w ramach działalności MMC Polska organizującej prestiżowe kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia biznesowe dedykowane kadrze menadżerskiej oraz zarządom firm. Więcej na www.mmcpolska.pl.

Śledź nasze wydarzenie na bieżąco


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE w celu wysyłki informacji marketingowych dotyczących produktów lub usług Administratora i jego partnerów (aktualną listę partnerów znajdziesz tutaj). Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną zgodnie z Ustawą o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204) przez MM Conferences S.A. z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2 o numerze identyfikacyjnym NIP: 9522040486.Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Wyrażam zgodę na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2014 r. poz. 243 ze zm.) przez MM Conferences S.A. z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2 o numerze identyfikacyjnym NIP: 9522040486. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Administratorem danych osobowych jest MM Conferences S.A. z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2 („Administrator”). Pana/Pani dane będą przetwarzane wyłącznie w celu wysyłki informacji marketingowych. Więcej