The Age of Tech – strategie rozwoju nowoczesnego handlu. | RetailTec Congress

The Age of Tech – strategie rozwoju nowoczesnego handlu.

Cyfrowa rewolucja zmieniła sposób w jaki dokonujemy zakupów. Coraz bardziej świadomi konsumenci oczekują wygodnych, indywidualnych rozwiązań oraz działań prośrodowiskowych. Aby sprostać tym wymaganiom, firmy branży retail powinny wyjść poza tradycyjne modele biznesowe i wdrożyć nowatorskie strategie, które pozwolą im wyróżnić się na konkurencyjnym rynku. Na temat  nowoczesnych technologii w branży retail oraz kierunków rozwoju handlu detalicznego w Polsce będą debatować eksperci podczas 6. RETAILTEC CONGRESS, który odbędzie się 29 października b.r. w The Westin Warsaw Hotel w Warszawie. Szczegółowa agenda wydarzenia oraz zapisy  https://retailteccongress.pl/

Zapraszamy!

Trendy i strategie rozwoju w branży retail.

Nowoczesny handel detaliczny to złożony ekosystem, gdzie świat fizyczny splata się z cyfrowym, a klient oczekuje spójnych doświadczeń niezależnie od wybranego kanału zakupowego. Dlatego strategia firmy branży retail powinna zakładać działania na wielu płaszczyznach jednocześnie, od budowania trwałych relacji z klientami oraz personalizowania oferty, po wdrażanie innowacyjnych technologii. W tym kontekście, aktywne słuchanie potrzeb konsumentów i szybka reakcja na ich zapytania, wsparte efektywnymi programami lojalnościowymi, są kluczem do zbudowania silnej więzi między marką a klientem. Z kolei, segmentacja klientów, tworzenie spersonalizowanych treści marketingowych oraz projektowanie unikalnych ścieżek zakupowych  to niezbędne działania, aby móc oferować trafne rekomendacje produktowe. Jednocześnie, wprowadzenie strategii omnichannel oraz integracja kanałów online i offline zmuszają detalistów do inwestowania w technologie, które zapewnią spójne i płynne doświadczenia zakupowe. Dlatego na popularności zyskują narzędzia oparte na sztucznej inteligencji (AI), które są wykorzystywane do przewidywania zachowań kupujących, rekomendacji produktów, zarządzania danymi, sprzedażą i płatnościami czy optymalizacji zapasów oraz transportu. Ponadto, marki wdrażają elastyczne platformy płatnicze oraz headless content management system (CMS), który pozwala na większą elastyczność, skalowalność i integrację sklepu z szerszym zakresem technologii i platform. Warto zauważyć, że tradycyjne sklepy stacjonarne („brick & mortar”) także się zmieniają. Zamiast dużych magazynów na obrzeżach miast, detaliści coraz częściej stawiają na mniejsze, nowocześnie wyposażone showroomy bliżej centrów miast. Są to miejsca, gdzie klienci mogą zobaczyć i wypróbować produkty, a zakupy finalizować online. Co więcej, pojawiają się sklepy, w których klient może korzystać z takich technologii jak interaktywne ekrany czy wirtualna rzeczywistość, aby lepiej poznać produkty i ułatwić sobie proces podjęcia decyzji o zakupie.

Jeżeli mówimy o podejściu omnichannel to elementy technologiczne są mniejszym wyzwaniem niż aspekty biznesowe. Właściwa definicja wymagań biznesowych, ścieżek klienta i wynikających z tego procesów biznesowych stanowi największe wyzwanie w podejściu omnichannel. Dodatkowo branżę retail charakteryzuje duża zmienność – rozwój nowych modeli biznesowych (np. marektplace, retail media), duże konkurencja, presja cenowa i swoista „inflacja” oczekiwań przez klientów co do ergonomii i interakcji z firmą (szczególnie GenZ).

Oznacza to duże oczekiwania i często wyzwania względem technologii szczególnie dla firm posiadających bardzo złożoną architekturę IT, z długiem technologicznym. Niestety nie ma jednego, słusznego rozwiązania. Każdorazowo należy ocenić, które procesy, etapy wymagają integracji w czasie rzeczywistym i te będą stanowiły największe wyzwanie dla technologii. Adresować je można na różne sposoby np: poprzez przeniesienie rozwiązań wspierających te procesy do chmury i skorzystanie z dostępnych tam narzędzi lub poprzez zastąpienie wiekowych rozwiązań nowymi, które posiadają wbudowane mechanizmy integracji. Możliwe jest również podejście „composable” czyli dobór rozwiązań dedykowanych do określonych problemów co pomaga przygotować się na zmienność, natomiast z reguły powoduje pewne wyzwanie organizacyjne i operacyjne. Jak wspomniałem nie ma jednej słusznej strategii działania. Trzeba ją dostosować do obecnej sytuacji u danego retailera z uwzględnieniem planów rozwojowych firmy. 

Krzysztof Kośmider, Managing Director, Accenture  

Zrównoważony rozwój w x-Commerce: integracja technologii i odpowiedzialności środowiskowej.

Branża retail, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom współczesnych konsumentów musi tworzyć przyjazne środowisku ekosystemy zakupowe. Tego typu podejście do budowania relacji z klientami wpisuje się w koncept  x-commerce, który zakłada integrację różnych modeli handlu, takich jak e-commerce, re-commerce oraz tradycyjne zakupy offline, w spójny, zrównoważony system. Dlatego, firmy powinny sięgać po rozwiązania, które zarówno usprawniają procesy biznesowe, jak i przyczyniają się do ochrony środowiska. Detaliści, którzy wdrażają praktyki gospodarki o obiegu zamkniętym, czyli sprzedaż produktów z drugiej ręki, recykling opakowań oraz programy zwrotu i ponownego użycia produktów, mogą znacząco poprawić swoją reputację wśród świadomych konsumentów. Co ważne, wsparciem dla firm w budowaniu zrównoważonego systemu zakupowego są innowacyjne technologie. Na przykład, blockchain pozwala monitorować i weryfikować pochodzenie produktów, a tym samym tworzyć bardziej przejrzyste i odpowiedzialne łańcuchy dostaw. Z kolei, korzystając z systemów opartych na sztucznej inteligencji i Internecie rzeczy (IoT) firmy mogą zwiększyć efektywność energetyczną sklepów, zredukować odpady oraz optymalizować swoje procesy logistyczne. 

Nowe kierunki rozwoju infrastruktury płatności.

Infrastruktura płatności w branży retail dynamicznie ewoluuje w kierunku większej wygody, szybkości i bezpieczeństwa.  Detaliści poszukują rozwiązań, które usprawnią procesy płatnicze, zmniejszą kolejki i zwiększą satysfakcję klientów. Z kolei, konsumenci oczekują coraz większej różnorodności form płatności, a także rozwiązań, które zapewnią im pełną kontrolę nad swoimi finansami. W ciągu najbliższych lat możemy się spodziewać dalszego wzrostu popularności płatności cyfrowych oraz bezpośrednio między rachunkami bankowymi bez pośredników (A2A). Detaliści będą zachęcać konsumentów do przesyłania pieniędzy na karty lojalnościowe lub płacenia przez aplikacje bezpośrednio z kont bankowych. Ponadto, zwiększy się rola innowacji w komunikacji bliskiego zasięgu (NFC), co sprawi, że klienci jeszcze chętniej będą korzystać z płatności cyfrowych za pomocą smartfonów i smartwatch’ów. Wzrośnie także liczba transakcji “buy now, pay later”, co może być wykorzystane przez firmy branży retail do zwiększenia konwersji zakupów. Kasy samoobsługowe oraz sklepy bezobsługowe to kolejny trend, który będzie się nasilał w kolejnych latach i istotnie wpłynie na powierzchnię oraz infrastrukturę techniczną sklepów. Branża retail powinna być także przygotowana na tak rewolucyjne formy płatności jak transakcje oparte na sztucznej inteligencji, płatności dokonywane w wirtualnym świecie czy za pomocą tokenów i kryptowaluty. Choć obecnie kryptowaluty stanowią mniej niż 1% transakcji na całym świecie, to ich wolumen może wzrosnąć czterokrotnie do 2029 roku.

Różnorodność metod transakcji cyfrowych wymusza na firmach inwestycje w nowoczesne technologie zabezpieczające. Obecnie kluczową rolę odgrywają technologie szyfrowania danych, tokenizacja, a także uwierzytelnianie wieloskładnikowe (MFA), które wymagają potwierdzenia tożsamości klienta przy użyciu kilku niezależnych metod, takich jak hasła, biometryka czy kody jednorazowe. 

Śledź nasze wydarzenie na bieżąco


Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE w celu wysyłki informacji marketingowych dotyczących produktów lub usług Administratora i jego partnerów (aktualną listę partnerów znajdziesz tutaj). Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych drogą elektroniczną zgodnie z Ustawą o Świadczeniu Usług Drogą Elektroniczną z dnia 18 lipca 2002 r. (Dz.U. 2002 nr 144 poz. 1204) przez MM Conferences S.A. z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2 o numerze identyfikacyjnym NIP: 9522040486.Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Wyrażam zgodę na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, zgodnie z art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004r. Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2014 r. poz. 243 ze zm.) przez MM Conferences S.A. z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2 o numerze identyfikacyjnym NIP: 9522040486. Wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Administratorem danych osobowych jest MM Conferences S.A. z siedzibą w Warszawie (00-193), ul. Stawki 2 („Administrator”). Pana/Pani dane będą przetwarzane wyłącznie w celu wysyłki informacji marketingowych. Więcej