21 sierpnia 2023 r. odbyło się zdalne posiedzenie Rady Programowej 5. RetailTec Congress. Liderzy sektora retail spotkali się, aby wyznaczyć kształt agendy najbliższej edycji kongresu, która zaplanowana jest na 23 października 2023 r.
w Sofitel Warsaw Victoria.
Dyskusję rozpoczęto od wskazania priorytetów dla branży. Były to m.in.: klient, optymalizacja, automatyzacja, usprawnienie łańcuch dostaw, nowe technologie, omnichannel, wykorzystania AI i innowacje. Eksperci omówili obszary tematyczne, które w formie debat i wystąpień merytorycznych zostaną przedstawione podczas kongresu. Myślą przewodnią kongresu będzie szeroko rozumiana optymalizacja, zarówno w zakresie racjonalizacji kosztów, jak i usprawniania procesu doświadczenia zakupowego. Zwrócono uwagę m.in na strategie działania i rozwoju Retailtech, nowe modele biznesowe i wyzwania dla branży, zaburzone łańcuchy dostaw oraz wpływ transformacji cyfrowej na handel.
Ważnym tematem 5. edycji będzie technologia w retailu. Podczas posiedzenia rozważono innowacje, perspektywy i wyzwania sektora. Poruszono m.in. kwestie transformacji cyfrowej sieci handlowych, automatyzacji za pośrednictwem AR/VR, rozwoju handlu dzięki AI oraz przyszłości technologii w codziennym procesie zakupowym. Eksperci zwrócili też uwagę na zagadnienie Inclusive Customer Experience – budowania lojalności klienta i zwiększania koszyka zakupowego dzięki rozwiązaniom technologicznym. Nie zabrakło komentarza odnośnie bezpieczeństwa cyfrowego.
Następnie omówiono trendy i wyzwania w obszarze retailu B2B i nowoczesnych platform zakupowych. Wskazano znaczenie m.in. utrzymania rentowności kanałów e-commerce przy ciągłym wzroście cen i konkurencji, handlu elektronicznego i digitalizacji marketów, aplikacji mobilnych oraz sztucznej inteligencji. Podkreślono też najważniejsze kierunki zmian i innowacje tworzone na potrzeby cyfrowego klienta w zakresie retailu B2C.
Eksperci skomentowali rozwiązania dla rynku retail w zakresie płatności oraz usługi oparte na danych i zapewnienie ich bezpieczeństwa. Podniesiono wątek zielonej transformacji na rynku dóbr i usług – kroki jakie należy podjąć w kierunku zwiększenia odpowiedzialności społecznej i działań proekologicznych w sektorze retail, innowacje w zakresie zrównoważonego rozwoju, które będą miały największy wpływ na handel, ekorozwój w łańcuchu dostaw e-commerce oraz przyszłość dostaw. Podkreślono również najważniejsze aspekty zarządzania supply chain z punktu widzenia technologii oraz zmiany na rynku Retail w odniesieniu do innowacji i startup’ów.
W posiedzeniu Rady Programowej 5. RetailTec Congress udział wzięli m.in:
- Małgorzata Piekarska Dyrektor Konceptów Klienta i Innowacji Auchan
- Daniel Rogiński General Manager Zalando CEE
- Marcin Langowski Managing Director Dealz CEE, Board Member Pepco Poland Pepco Group
- Jacek Żurowski, Dyrektor Regionalny Zebra Technologies w Europie Środkowej
- Radosław Pidziak Retail Industry Director, EMEA Industry Team Microsoft
- Marcin Łojewski Członek Zarządu, Kaufland Polska Markety
- Marcin Barański Dyrektor Generalny, Członek Zarządu VOX Capital Group
- Anna Gorączka ESG & Sustainability Group Manager Allegro
- Jacek Palec Prezes Zarządu Frisco
- Wojciech Wieroński Group CFO, Członek Zarządu OTCF
- Katarzyna Zubrzycka Head of Merchant and Acquirer CEE Visa
- Iwona Sarga Prezes Zarządu KPH Społem
Spotkanie poprowadziły Współprzewodniczące Rady Programowej RetailTec Congress: Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu POHiD, Wiceprezydent EuroCommerce oraz Agnieszka Kubera, Products Managing Director Poland, Accenture.
Agenda wydarzenia zostanie udostępniona wkrótce.